Täydellinen koulu?

Täydellinen koulu?

Parin vuoden aikana olemme huomanneet uudessa koulussamme pieniä, mutta arkea haittaavia ongelmakohtia. Haluamme nyt jakaa nämä asiat ja yrittää ratkaista ne parhaamme mukaan, jotta jokainen viihtyisi paremmin koulussa.

Meidän kouluumme on hankittu pöytiä, jotka eivät aina palvele niiden käyttäjiä niin hyvin kuin toivoisimme. Varsinkin koetilanteissa haasteita on melkein aina. Kaikilla pitäisi olla oma tila lunttaamisen ehkäisemiseksi, mutta koska suurin osa pöydistä on suunniteltu kahdelle ihmiselle, ei kaikille riitä pöytiä.

Normaaleilla tunneilla pöydät ovat usein yhdistetty niin, että osa oppilaista joutuu istumaan selkä taululle päin, jonka takia oppilaat joutuvat kääntyilemään koko ajan. Osa pöydistä on niin pieniä, että kaikki tavarat eivät mahdu kunnolla sen päälle, ja joissain luokissa on todella ahdasta, jonka takia luokkien kokonaiskuva on todella sekava.

Meidän mielipiteemme on se, että vaikka pöytien erilainen muotoilu on kivaa vaihtelua, ei se valitettavasti toimi kaikissa luokissa. Kun uuteen tai vanhaan kouluun ostetaan uusia huonekaluja, voisi käytännöllisyyttä miettiä enemmän. Mahtuvatko oppilaan kaikki tarvittavat tavarat hyvin pöydälle? Mahtuvatko huonekalut luokkaan niin, ettei tilasta tule liian ahdas, mutta kaikille kuitenkin riittää tilaa työskentelyyn?

Koulussamme on paljon pienryhmätiloja, mutta useimmat ovat pelkästään pienten käytössä. Jos vanhempi oppilas menee pienryhmätilaan, yleensä sieltä häädetään pois. Ymmärrettävää on, että oppilaat, jotka ovat esimerkiksi tukiopetuksessa tarvitsevat oman rauhallisen tilan käyttöönsä. Vanhemmista oppilaista olisi kiva päästä joskus myös rauhallisempaan tilaan, sillä käytävillä on aina elämää ja hälinää, mikä häiritsee keskittymistä.

Yläasteelaisen näkökulmasta olisi välillä todella rauhoittavaa mennä tekemään esimerkiksi ryhmätöitä tai koulutehtäviä pieneen ja rauhalliseen tilaan. Joskus pitkän päivän viimeisillä tunneilla olisi ihanaa päästä rauhalliseen tilaan, jossa ei ole koko luokkaa sähläämässä.

Talvisin koulun asfalttipiha peittyy lumeen ja jäähän, joka on todella liukas varsinkin ulko-ovien edessä. Toivoisimme siis pihan parempaa hiekoittamista.

Lämpötila vaihtelee koulun sisällä runsaasti. Avarat tilat varsinkin monitoimitila, jossa ruokailemme on todella kylmä. Istuessa tuuletuskanavan alla tekisi mieli hakea päälleen lämmin toppatakki, vaikka päällä olisi jo huppari. Monitoimitila on hyvä idea, mutta koko koulun ahtautuessa sinne on hapensaanti vaikeaa, mutta kylmyys ei lähde silti mihinkään. Portaikoissa lämpötila on taas tuskaisen kuuma.

Koulussa on paljon ihmisiä joten ilmastoinnin on oltava kovalla, mutta sen ei tarvitsisi olla niin kylmällä. Jos koko koulu on saatava samaan tilaan voitaisiin kokoontua liikuntahalliin mihin kaikki mahtuisivat helposti.

Edellisiin kohtiin viitaten koulurakennuksen lattiat ovat kylmät ja liukkaat varsinkin paikoittain.

Ehdottaisimme ongelmaan esimerkiksi ohuita mattoja käytävälle, jotka olisi helppo puhdistaa eivätkä keräisi pölyä.

Koulu on uusi ja moderni ja se näkyy vahvasti sisustuksessa. 90% kaikista sisätiloista on valkoisia tai todella vaaleita. Siinä on paljon hyvää: tuo avaruutta ja valoisuutta tiloihin, mutta siinä on myös kääntöpuolensa. Vaaleat pinnat heijastavat hyvin valoa, joka saa silmät siristämään ja vetistämään.

Valoja voisi säätää himmeämmälle luokissa ja auloissa.

Varsinkin kevättalvella monitoimitilan lasiseinästä paistava auringon valo on todella kirkas. Pöydistä ja lattiasta heijastuva valo lisää kirkkautta entisestään. Tällöin on vaikea nähdä eteensä ja se häiritsee monitoimitilassa toimimista.

Lasi seinään voisi laittaa verhot. Pöytiin pöytäliinat. Myös pöydät voisi asetella sivuttain jolloin aurinko ei paistaisi suoraan silmiin.

Ruokailussa pitäisi olla kaikille samat säännöt. Jonot ovat pitkiä, joka aiheuttaa turhaa ohittelua. Osittain tahatonta. Käsienpesu paikat ovat huonossa kohtaa, koska osa oppilasta on pessyt kätensä jo luokassa ja toiset vasta monitoimitilassa. Tämän takia syntyy kaaosta.

Seuraaviin kysymyksiin pitäisi saada vastauksia. Pitääkö kädet pestä ruokalassa, luokassa vai vessassa? Jos pienten linjastolla ei ole ketään tai siellä on lyhyt jono, saako silloin jonon perältä siirtyä sinne? Pitääkö jonot jakaa heti alussa linjastojen mukaan eli kolmeen tai kahteen jonoon?

Valinnaisaineet sijoittuvat keskelle päivää. Tämä aiheuttaa tungosta tiistain ja torstain 10.45 ruokailuihin, koska ysien on päästävä syömään ennen kahta valinnaisaineen tuntia, jotka pidetään usein yhteen. Ongelma on suurempi torstaisin, jolloin ruokailulinjaston jono ulottuu monitoimitilan toiseen päähän. Pöydissä on vain muutamia yksittäisiä paikkoja. Ja vaikka näin on ollut jo pitkään, ei ruokailuvuoroihin ole tehty muutoksia kuten siirretty pienempien ruokailua aikaisemmaksi tai myöhemmäksi.

Liikuntatunneissakin on hieman ongelmia. Yleisimpiä valituksia ovat ettei tunneilta päästetä ajoissa, eivätkä ihmiset kerkeä vaihtamaan vaatteitaan tai varsinkaan monojaan ja luistimiaan välitunnin aikana. Toivoisimme kaikkien noudattavan opetussuunnitelmaa, jossa kerrotaan vaatteiden vaihtamisen kuuluvan oppitunteihin.
Liikuntatunnit ovat hyvin yksipuolisia ja ne sisältävät yleensä paljon kilpailua sekä epämiellyttäviä lajeja. Tuntien ilmapiiri ei aina ole mukavin, sillä tilanteista tehdään ahdistavia ja kommentit eivät ole aina niin kannustavia. Yllämainitut asiat eivät innosta oppilaita liikkumaan vapaa-ajalla. Liikuntahallin kuiva sisäilma vaikeuttaa hengitystä tiettyjen ihmisten kohdalla, joka on este täysillä tekemiselle.

Liikuntatuntien vikoihin on helppoja ratkaisuja. Lajien monipuolistaminen ja oppilaiden tason huomioiminen auttavat tekemään liikuntatunneista mielekkäämpiä. Tuntien ilmapiiriin voi vaikuttaa jokainen ottamalla kaikki mukaan ja kannustamalla toisia.

Salla Ahonen, Saara Autere, Vilma Lapakko, Lisa Löfman, Siiri Pitkänen ja Johanna Tirri
Ruokolahden koulu 9B, Ruokolahti